Om du skulle lägga in lite tid och energi en stund för att identifiera vilka hinkar du springer med i dag och som du egentligen inte vill springa med. Då skulle du få en lista att jobba med och från den listan kan du sedan börja bygga de system du behöver för att göra livet enklare, lättare, smidigare, eller kanske bara mindre stressigt. Du skulle på sikt kunna få loss mer tid och mer energi för att göra det du egentligen vill göra. Du kanske äntligen skulle kunna pusta ut, hinna med dig själv, andas, få ett lugn och framför allt ett rikare liv.

Det är inget du måste göra så klart, du kanske är fullt nöjd med hur det ser ut idag, och då är det bara att fortsätta göra det du gör. Men om det skulle finnas ett eller flera moment i livet som du gärna skulle vilja slippa att göra. En eller annan hink som du gärna skulle vilja slippa springa med. Ja då är det upp till dig att göra något åt detta. Och första steget är att ta reda på vilka saker det rör sig om, skriva ner dem och sedan identifiera varför du från nu vill bygga bort dessa moment.

Varför och vad

Ett varför för många skulle kunna vara att frigöra tid och hinna med andra saker i livet. Men vilka saker då? Om du redan hade tiden, vad skulle du göra då? Det är kanske den frågan du ska ställa först. Om jag inte längre behöver springa med denna hink, vad skulle jag då använda tiden som jag sparar till? Att hitta sitt varför är vad jag anser den första och kanske också den viktigaste delen av allt. För om du kan identifiera varför, då har du sannolikt även motivationen till att hitta en lösning. Motivationen till att hitta på ett system så att vissa saker kan bli gjort, utan att du behöver lägga ner så mycket tid för att få det gjort.

Hur

När du vet vad och varför, ja då anmäler sig frågan om hur det ska gå till. Jag tror nämligen att om du kan berätta för andra vad du vill bygga bort och varför, så kan du få hjälp med hur det ska gå till. Kanske handlar det om att köpa in en lösning som förenklar ditt jobb, eller något som skulle underlätta för dig i ditt hem eller något annat i ditt vardagliga liv. Hur-frågan är det enklaste anser jag, för där kan du även använda andras resurser, och du kan använda din pengaresurs med att köpa in det som krävs. Vad och hur, det är mer upp till dig att identifiera.

För mig är det ganska enkelt, livet är för kort för att göra tråkiga saker och kan jag plocka bort en del av dessa så kan jag fylla det med saker som jag gillar. T.ex. så har jag hellre ett coachande samtal med en klient och hjälper denne till att växa och ta sig an sina utmaningar på en ny nivå, jämfört med att jag själv tvättar och städar bilen.

Så låt oss ta ett aktuellt exempel som vi införde för ca 1,5 år sedan i vårt liv.

Bygga system runt vår bil

Köper man en bil så är det föst en handpenning som gäller och sedan en kostnad för ränta och amortering på lånet. Lånet belastar även ens kreditvärde, och värdet på bilen sjunker år för år. En bil är ju i många fall en förlustaffär, jag säger i många fall eftersom jag är övertygad om att det ibland går att få en bil till en lönsam affär. Men låt oss nöja oss denna gång med att det är en förlustaffär, i alla fall om man mäter med resursen pengar och det handlar om en vanlig personbil för privat bruk.

Förutom inköpet av en bil, så krävs underhåll och service. Det är de regelbundna kontrollerna av olja, tändstift, bromsar och andra saker på bilen som slits och behöver bytas. Det är skifte av hjul två gånger per år, i alla fall för oss i Sverige och en del andra länder. Det är tvätt minst en gång per månad, och några gånger per år så bör man ju även städa bilen invändigt. Nivån på detta är såklart upp till hur viktigt det är med en ren bil, det finns ju de som tvättar både en och två gånger i veckan, och det hela beror ju också på hur mycket bilen används. Till det så har vi besiktning som ska göras varje år, det är skatt och försäkring och i många städer så handlar det ju också om t.ex. parkering och vägtullar.

Privatleasing en del av vårt system

För min och Lindas del så har vi valt att bygga bort en hel del av detta genom att privatleasa vår bil, och genom att använda smarta lösningar och system för en del av dessa moment. Det kostar oss lite mer än än om vi skulle köpt bilen istället, men fördelarna för oss är många, och vi frigör även tid och har vänt vårt bilägande från att kosta energi, till att ge energi.

Pengamässigt hade vi förut en ojämn kostnad för bilen där det pekade uppåt ordentligt vid service. Denna har vi nu byggt bort genom att bl.a. service, assistans och försäkring är inbakad i vår månadskostnad för leasingen. Då det klassas som en hyra så belastas vi inte heller med ett lån. Vi undviker alltså en nyttjad kredit, och dessutom behövs inte heller någon handpenning.

Eftersom bilen leasas på 3 år från att den är helt ny, så slipper vi även besiktningen på bilen, då första besiktning annars ska göras vid 36 månader efter att bilen togs i bruk. Men vi har i avtal med bilfirman att de köper tillbaka bilen till ett förutbestämt värde innan besiktningen ska göras. Skatten betalar vi dock en gång per år, det går ju inte att komma i från.

Hjulskiften har vi löst genom ett däckhotell på bilverkstaden, och de bokar automatiskt en tid till oss när det är dags att byta hjul.

Jag tar med datorn och tar en fika i soffan hos verkstaden när det är dags. Inget mer krångel med att boka tider, och framför allt inget krångel som vi hade förut med att förvara hjulen hemma, ta upp onödig plats i förrådet och att transportera dem till och från verkstaden varje gång. Det är en lite högre kostnad än vad vi hade förut men så smidig och tidsbesparande för oss. Och dessutom blir det ju gjort i tid lagom till att säsongen skiftar. Vi har dessutom valt märkesverkstadens däckhotell, så att vi även kan kombinera och anpassa hjulskiftet med bilens övriga service om vi vill.

Tvätt och städning löser vi normalt en gång per månad genom att åka till ett köpcentrum och nyttja biltvätten de har där, invändig och utvändig handtvätt på 90 minuter för under 700 kr, ja det är det verkligen värt för att vi själva ska slippa göra jobbet. Dessutom så ingår ju parkering och eftersom vi även ska handla så kostar det oss ingen tid heller jämfört med tidigare när vi tog automattvätten på bensinmacken.

När det gäller parkering så kör vi mestadels med en app i telefonen, en smidig lösning för oss och vi slipper betala för tid vi inte nyttjar. Och nu har jag precis också inhandlat en automatisk p-skiva så vi även slipper ett moment när en sådan ska användas. Den ställer in sig själv när vi parkerar, bara så smidigt. 🙂

Nu slipper vi skrapa is från rutorna

Då jag hatar att skrapa bilens rutor på vintern, så hade vi på förra bilen kupé och motorvärmare. Det var en kabel som ska stoppas in i uttaget på kofångaren, och dessutom några knappar att trycka på vid uttaget på parkeringen. Sen så är det ju oftast mörkt den kalla årstiden och då svårt att se och ställa in tiden. Sen så fungerande det ju som oftast bara hemma. Inte många p-platser i stan som har uttag. Så när vi valde nya bilen så lade vi till och utrustade den med en fabriksmonterad bensinvärmare. Vi slipper kablar och har nu en app i telefonen där vi ställer in den tid vi kommer lämna hemmet och vi har alltid varm bil och vi slipper skrapa rutorna. Dessutom så slipper vi mecka med kabeln i stolpen, frysa fingrarna av oss, samt att denna lösning även fungerar vart vi än är då allt är inbyggt i bilen.

Använda resursen pengar för att få tillbaka resurserna tid och energi

Rent pengamässigt kostar ju detta lite mer per månad jämfört med vår förra bil. Tiden vi sparar och all den energi vi får tillbaka är dock värt mångfalt mycket mer för oss än den extra summa vi betalar varje månad. Vi har byggt bort de moment vi inte vill ha kring vår bil genom att integrera några olika lösningar och tjänster som redan finns därute.

Detta är ett exempel på hur vi tänker och vad vi har gjort, och det finns såklart fler hinkar som vi inte längre vill springa med. Jag tänker närmast på tvätten som jag pratade med Maria om i vår senaste Podcast. Vår tvättmaskin är på väg att rasa, kanske blir det aktuellt med en kombinerad tvått och torkmaskin nu då, jag får väl anledning att återkomma om det.

Tänk bara på att det inte är något fel att göra det du gör idag, det är inget fel med att springa med hinkar. Frågan är bara om du springer med de hinkar du vill springa med? Eller är det dags att släppa några av dessa genom att bygga system istället?