På hösten är det ju dags för nystart inom många områden, så varför inte göra detsamma för din privatekonomi? Här är de bästa tipsen när jag förhandlar om mina avtal och gör en höststädning i min ekonomi.

I september brukar jag avsätta en dag för att bilda mig en uppfattning i hur mina avtal ser ut och göra de förändringar som behövs. Målet är att gå in i det nya läsåret med minskade kostnader och mer i plånboken. Jag har förhandlat mina egna och andras avtal under många år och hittat några riktigt bra sätt att få till bra avtal. Följer du råden nedan kan jag nästan garantera att du går vinnande ur förhandlingen!

Var ska jag börja?

Om du som jag tycker att det här är kul och har gjort det förut har du säkert ett sätt som passar just dig. Här går jag igenom ett sätt som funkar bra för mig.

  1. Avsätt några timmar och sätt dig på ett lugnt ställe där du inte störs av eventuella barn eller partner. Det här kan du göra på kvällstid eller under en helg, i detta läge ska du bara få kontroll över hur läget ser ut. Se till att du har tillgång till ditt BankID och din telefon och gärna dina räkningar från de senaste månaderna.
  2. Lista vilka avtal du har och koncentrera dig på de avtal som står för de största utgifterna. I mitt fall lägger jag mest pengar på bolåneränta, elförbrukning, hemförsäkring, bredband, bilförsäkring, bredband och telefoni. (Avtal med bindningstid väntar jag med att förhandla till det är dags nästa gång). Om du inte vet vilka avtal du betalar mest för, utgå från min lista. Om du har privatlån brukar dessa kvala in i listan, och även andra försäkringar brukar vara kostsamma. Listan kan du göra med papper och penna eller i Excel. Det finns även jättebra verktyg som hjälper dig att få koll på vilka avtal du har och även hur mycket du betalar för dem. Jag använder mig alltid av minatjänster.se
  3. Fyll på avtalslistan med information om hur mycket du betalat de senaste månaderna och vilket avtalat pris du har med respektive leverantör. För elförbrukningen skriv ner kostnaden per kWh, för bolåneräntorna din räntesats i procent, för hemförsäkringen premiekostnad per år etc. Var noga med att ange rätt enhet, tex om bredbandskostnaden är per månad eller kvartal.
  4. Nu har du ett bra utgångsläge för att se hur dina avtal ser ut och och nu kan du börja jämföra. En bra sajt för att jämföra kostnader är Compricer.se. Men för att du ska kunna jämföra äpplen med äpplen är det nödvändigt att du har koll på uppgifterna du fick fram i övningen ovan. För att tex jämföra elkostnader behöver du fylla i ditt ungefärliga KWh-användning per månad, och de uppgifterna hittar du på din elräkning.
  5. Och glöm inte att jämföra dina egna avtal med vänners eller kollegors avtal. Vad betalar de för sin hemförsäkring och hur mycket betalar de i ränta för sitt bolån? När jag frågar har jag alltid fått svar. Och detta har fått en annan positiv effekt. Jag har fått många tack för att jag har uppmärksammat vänner att de sitter på dåliga avtal.
  6. Nu när du har jämfört har du börjat skapa dig en uppfattning om hur mycket du bör betala för olika saker. Och i detta läge är information makt. Makt att prata med leverantörer om att få bättre avtal och makt att spela ut leverantörer mot varandra.

Hur förhandlar jag avtal?

Om det är första gången du gör detta har det nog tagit några timmar att nå hit. Om du däremot har gjort det förut har det garanterat gått snabbare. Nu har du koll på vad du betalar för dina avtal och nu kan du gå till nästa steg; förhandlingen. För vissa avtalstyper är det bäst att använda sig av onlinebaserade tjänster. För andra måste du ringa och förhandla själv för att få bästa pris. Om du ska förhandla online kan du fortsätta ditt arbete på helgen eller kvällen. Annars måste du avsätta tid på en vardag när leverantörerna har öppet på kundserviceavdelningen.

Avtal att förhandla online

Jag har sett att vissa typer av avtal är väldigt lätta att förhandla online.

  • Ett exempel på det är elavtal. Här är det enkelt att jämföra och produkten du får är samma oberoende av leverantör. Om du vill ha grön el etc anger du det. Här kan du tex använda dig av minatjänster.se, compricer.se eller elskling.se. Elmarknaden är väldigt konkurrensutsatt och transparent vilket gagnar oss konsumenter.
  • Privatlån är också enkla att för handla online. Här kan du tex använda Räntesänkarna eller lendo.se få en genomlysning av dina privatlån. De lever på marginalerna de får genom att ”ta” dig från en annan leverantör. Det betyder att räntorna pressas och de gör sitt yttersta för att du som kund ska få lägre räntekostnad hos den nya leverantören.
  • Bolåneräntor går också att jämföra online. Min erfarenhet är dock att du inte alls får lika bra avtal som om du ringer och förhandlar själv.

När du förhandlar online fyller du i helt enkelt i de uppgifter som efterfrågas. När du bestämt dig för den som verkar bäst för dig godkänner du bytet av leverantör . Oftast brukar den nya leverantören ta hand om hela flytten. Du får hem information och bytet är gjort. Ibland men långt ifrån alltid krävs en påskrift för att bekräfta avtalsflytten.

Avtal att förhandla per telefon

Vissa typer av avtal måste vi konsumenter ta en personlig kontakt via telefon för att få lägre kostnader. Och det finns stora pengar att spara. Sanningen är den att vi betalar mycket mer till leverantörerna än vad vi skulle behöva göra.

  • Bredbandskostnader går att jämföra online. Men det skiljer sig mycket åt i vad du får för produkt i slutändan, och vilka extratjänster de kan lägga till. Inte sällan har du samma bredbandsleverantör som TV-leverantör och priserna kan pressas om du förhandlar fler än en sak åt gången.
  • Vad gäller försäkringskostnader så har de stora jättarna i försäkringsbranschen så stort monopol att de inte tillåter byten via jämförelsesidor på nätet. Däremot kan du ibland jämföra deras priser men vill du byta till dem så får du kontakta dem själv. För vissa typer av specialförsäkringar finns det bra stöd att jämföra online. Men försäkringsbolag premierar ofta kunder som samlar sina försäkringar hos dem. Det försvårar möjligheten att få enhelhetsbild över priserna om du inte ringer och förhandlar. OBS! Förhandla gärna barnförsäkringar men byt inte leverantör om du inte är tvungen. En barnförsäkring frånskriver sig allt som hänt barnen innan det blir försäkringstagare i just det bolaget. Det är därför alltid bäst att vara kvar hos den leverantör man slöt avtal med från början.
  • Och gällande bolåneräntor har jag alltid fått lägre ränta när jag ringt dem. Räntesatsen jag fått fram när jag sökt online har varit mycket högre än den jag blivit erbjuden via telefon. Det har skiljt flera tusen kronor i röntekostnad på årsbasis, trots att erbjudandena kommit från samma bank.

Hur förbereder jag förhandlingen?

Här är det tillvägagångsätt jag brukar använda när jag förhandlar. Det har varit mycket framgångsrikt och sparat tusentals kronor åt mig själv och de jag förhandlat för.

  1. Avsätt tid att göra förhandlingen. Detta måste ske på kontorstid när kundservicekontoret är öppet, oftast vardagar mellan kl. 8-18. Obs! Det kan t o m vara lönsamt att ta en halvdag ledigt för förhandlingarna. Men om du har allt förberett kan du lätt hinna med ett samtal på lunchen.
  2. Var förberedd. Se till att du har din lista med månatlig kostnad samt exakt vad avtalet innehåller tillhands. Det är ingen mening att förhandla om du inte vet vad du jämför med.
  3. Ha även koll på den information du fick fram genom att jämföra online eller när du pratat med vänner eller kollegor.
  4. Sätt ett mål – vilket pris skulle jag helst vilja ha och vilket pris skulle jag acceptera att få? Det här är viktigt; om du vet vart du ska är det mycket större chans att du hamnar där.

Vilken leverantör ska jag kontakta?

  1. Om du är nöjd med den leverantör du redan har bör du börja med att kontakta dem. Det finns ingen anledning att inte försöka få dem att behålla dig.
  2. Gör en lista på två andra leverantörer som du fått fram i din förberedande kartläggning. Dessa ska ha jämförbara alternativ till den tjänst eller produkt du har idag.
  3. Nu har du ett bra utgångsläge och förhandlingen kan börja.

Hur går själva förhandlingen till?

  1. Ring och be att få prata med kundserviceavdelningen.
  2. Säg att du har jämfört dina kostnader med både andra leverantörer och vänners kostnader och att du anser att du betalar för mycket. Du behöver inte vara mer specifik i din argumentation än så. Kunder har ofta helt olika prisbild hos en leverantör trots att de köper samma tjänst eller produkt. Om kundservice mot förmodan dementerar detta (det händer nästan aldrig) ska du stå på dig, det är din åsikt som du har rätt att ha. Säg att du upplever att du betalar för mycket och fråga hur mycket det är värt för dem att behålla dig som kund. För en leverantör har ett pris på vad varje kund är värd. Och priset är ofta så högt att leverantören är beredd att gå långt för att behålla dig som kund. Om du blir kopplad till en ”churn”- eller ”win back”- avdelning (även andra namn finns) har du ett mycket bra förhandlingsläge. Det enda målet för de som jobbar här är att behålla dig som kund.
  3. Var vänlig och saklig i din argumentation. Fråga vilket pris du kan få och låt dem komma med första budet. Kom med ett lägre bud och säg gärna vad du kan tänka dig att betala. Ibland kan det vara enklare för en leverantör att lägga till något extra istället för att ge dig ett lägre pris. Det kan tex vara snabbare hastighet på bredbandet eller extra TV-kanaler i utbudet. Bestäm dig dock för om detta ”extra” verkligen är något du önskar eller har behov av, annars är det ju inte värt något för dig.
  4. Var också noga med att du inte sätter dig i en situation som inte är gynnsam för dig. En längre bindningstid kan ju vara bra om du är nöjd med leverantören. Men det kan också sätta dig i en sits du inte kan komma ur på ett par år. Och det kan vara alltför kostsamt i längden. Ett bra exempel på detta är bolåneräntor. Historiskt sett har det varit mer gynnsamt att ha rörliga än fasta räntor. Om du har bestämt dig för att du vill ha rörlig ränta, låt dig då inte lockas till att binda dig på en tvåårsränta bara för att att de ger ett erbjudande om det.
  5. Om ni kommer överens, be dem att skicka en bekräftelse till dig på det ni kommit överens om. Kolla igenom att det nya avtalet stämmer utifrån din synvinkel.
  6. Om ni inte kommer överens, be dem skicka ett skriftligt förslag till dig på det bästa de kan erbjuda. Då behöver du inte börja om från början om du vill fortsätta förhandlingen vid ett senare tillfälle (dvs om ingen annan leverantör möter dina önskemål) .
  7. Om du inte kommit överens med din nuvarande leverantör, ring din andra leverantör på listan. Använd informationen som står i punkt två. Som ny kund får du ofta ta del av introduktionserbjudanden vilket kan göra den första tiden som kund extra förmånlig. Var dock noga med att du vet vad du förbinder dig på och när introduktionserbjudandet tar slut. Kanske kan du ringa upp igen när erbjudandet har tagit slut och testa att förhandla avtalet igen?!

Vad kan jag räkna med att spara?

Det är häftigt att se hur mycket pengar man snabbt kan spara genom att göra en genomlysning av sina avtal och sätta in stötar där de bäst behövs. Varje gång jag har förhandlat avtal åt någon har besparingen uppgått till minst 3000 kr på årsbasis. Ofta har den varit mycket högre. Och då är det bara oftast bredband, telefoni, el och försäkringar jag har förhandlat. Tänk om du dessutom lägger till bolåneräntor och privatlån, då kan du räkna med att besparingen ökar väsentligt.

Sätt igång – vad har du att förlora?

Nu har du en hel handlingsplan som gör dig redo att möta leverantörerna på ett proffsigt och sakligt sätt. För att inte glömma bort spänningen och det roliga med att förhandla – när du väl fått till din första besparing kan jag lova att du känner dig nöjd med dig själv.

Våga testa, du har allt att vinna!