Tiden är den mest rättvisa resurs som finns. Alla människor på jordklotet har exakt lika många timmar per dag. Hur kommer det sig då att så många av oss inte upplever det som att tid är en rättvis resurs? För några år sedan var tid en resurs jag hade kunnat betala mycket pengar för att få mer av. Tiden räckte helt enkelt inte till för det jag ville göra. Idag är tjugofyra timmar många timmar för mig. Här delar jag med mig av hur mitt förhållande till tid har förändrats de senaste åren samt ger några tips på vad vi kan göra för att ”skapa oss mer tid”.

För några dagar sedan fick jag äran att lyssna till en av Sveriges största tänkare på området tid, Bodil Jönsson, svensk fysiker och författare samt professor emerita vid Lunds Universitet. Bodil har bland annat skrivit den storsäljande boken Tio tankar om tid. När vi sågs häromdagen sade hon ett citat som var otroligt bra:

När en timme av ditt liv har gått, har du en timme fått.

Detta tycker jag är ett oerhört sympatiskt sätt att se på och förhålla sig till tid. Många är vi som står med ett ben i dåtid och ett ben i nutid och glömmer bort att det är just nu livet händer.

Tiden höll mig som gisslan och ökade min stressnivå

För några år sedan var jag stressad. Jag arbetade mycket. Inga 40-timmars arbetsveckor direkt. Dessutom var våra barn små och jag sov inte så många timmar som jag behövde. Jag ”hann” inte träna, jag ”hann” inte vårda mina relationer och ofta hörde jag mig själv säga saker som:

Om dygnet bara hade fler timmar så…

Min upplevelse var att jag hade brist på tid och att mina veckor fullkomligt flög iväg. Det kändes som att varje vecka bara innehöll måndagar och söndagar. Jag kunde inte skilja den ena veckan från den andra och veckorna blev snabbt till månader som blev till år. Det kändes som att det inte bara var veckorna som försvann i rask takt utan även åren. Min upplevelse var att jag inte mindes något från året som precis hade gått och det gjorde mig ännu mer stressad än jag redan var.

När min mamma gick bort i mars 2012, alldeles för tidigt, vid den ringa åldern av 62 år rann bägaren över i mitt förhållande till tid och jag bestämde mig för att göra någonting åt min situation. Plötsligt insåg jag att det kanske inte var tiden det var ”fel på”, utan min egen attityd och mitt eget förhållningssätt till tid. Att det bara finns 24 timmar på dygnet är ju ingenting jag kan göra någonting åt. Däremot kan jag påverka min attityd.

Allting sitter i mitt eget huvud

Så vad gjorde jag då? Jag bestämde mig för att förhålla mig till ett dygn som att 24 timmar var många timmar. Samtidigt tänkte jag tanken:

Varför räkna livet i dagar?

En dag består ju av många timmar som i sin tur innehåller många minuter som dessutom innehåller många sekunder. En dag = 24 timmar = 1 440 minuter = 86 400 sekunder. Wow! Plötsligt finns det ju otroligt många tillfällen att njuta av min dag. För mig är inte längre en dag någonting som innehåller 24 timmar utan 86 400 sekunder. Det finns alltså massor av mikrostunder att njuta av varje dag.

Kan du se skillnaden? Tidigare var min upplevelse att veckorna, månaderna och åren bara flög iväg. Idag förhåller jag mig till tid som att varje sekund spelar en viktig roll och kan vara den som gör att jag minns just den dagen som en helt fantastisk dag. Som så många andra ”troer”, tankar och idéer sitter alltså mitt förhållande till tid i mitt eget huvud.

Vi arbetar ju knappt…

Ett annat magiskt perspektiv som Bodil Jönsson bidrog med i mitt liv var när hon ställde frågan:

Hur många procent av din vakna tid tror du att du arbetar under en livstid?

Det visade sig vara mellan 12-15 % av min vakna tid. Ja, du läste rätt, 12-15 % av vår vakna tid arbetar vi. Hur hänger det ihop? För dig som vill ha den exakta uträkningen på detta, kontakta Bodil… Men det är inte svårare än att vi inte börjar arbeta förrän ungefär någonstans efter 20-årsåldern. Och slutar när vi är cirka 65 år. Dessutom arbetar många av oss 40-timmars arbetsveckor, är lediga på lördagar och söndagar, har fem-sex veckors semester varje år och sedan är det några röda dagar.

Annan forskning gjord av Roland Paulsen, visar dessutom att av de åtta timmar vi arbetar varje dag så arbetar vi egentligen bara sex timmar. Två timmar av de åtta ”arbetar” vi inte.

Min fråga blir då:

Hur kommer det då sig att vi upplever det som att det enda vi gör hela dagarna är att arbeta? 

Jag förstår att när vi är mitt i livet, arbetar som mest, är föräldrar som mest och allting ska vara som bäst. Ja, då arbetar vi mer än 12-15 % av vår vakna tid. Då är det extra viktigt att vi har en attityd till tid som är för oss och som inte arbetar emot oss. Då kan det vara bra att komma ihåg att sett över vår livstid ser det inte likadant ut. Dessutom är det bra att då kunna njuta av de små stunderna. Framför brasan. Vid nattning av barnen. När du får beskedet att du fått in den affär du länge har jagat eller någon annan händelse som du njuter av. Alla dessa små mikrostunder är viktiga att vi stannar upp och njuter av.

Några tips hur du kan skapa dig mer tid

Eller i alla fall göra så att du upplever att du har mycket tid.

För en tid sedan ställde min vän och kollega Charlie Söderberg en fråga i vår Facebook-grupp Ett rikare liv:

Dubbelt så mycket tid, pengar eller energi? Vad väljer du?

Jag väljer tid alla dagar i veckan. Varför? För då skulle jag ha massor av tid att skapa mig mer energi och pengar är bara ett resultat av vad jag gör med min tid. Hur mycket jag kan jag göra med min tid beror på min energinivå. Men nu kan jag ju inte skapa mig mer än 24 timmar på ett dygn, eller?

Det finns faktiskt ett par saker du kan göra för att skapa dig mer tid eller i alla fall en känsla av att du har mer tid:

  • Säkerställ din energinivå. Ofta handlar det inte om brist på tid utan om brist på energi. Många är vi som skyller på att vi inte har tid, men när vi tittar närmare visar det sig att vi inte orkar göra det vi hade tänkt att göra. Fokusera därför på att du har en god energinivå. Det sista många av oss gör innan vi går och lägger oss är att stoppa in laddaren i telefonen för att säkerställa att den är 100% fulladdad när vi vaknar. Varför gör vi inte samma sak med oss själva?
  • Bygg struktur och disciplin. Många är kurserna som handlar om hur du får fler saker gjorda på kortare tid. Saken är att det behöver inte vara så svårt. Det handlar oftast inte om att vi inte ”hinner” göra det vi vill göra utan om att vi inte prioriterar det vi egentligen vill göra.
  • Bygg ditt team. Genom att göra det får du tillgång till fler timmar per dygn. Har du en annan person i ditt team har du plötsligt 48 timmar. Attrahera in ytterligare en person i teamet och du har 72 timmar på ett dygn. Listigt va? Detta är inte raketforskning och ändå är vi dåliga på att bygga team då vi oftast utgår ifrån endast våra egna resurser.
  • Delegera. Du måste kanske inte göra allting du gör på dagarna. Det kanske rentav är så att det finns någon i din närhet som vill göra det du inte vill göra. Fråga dem så ska du se att så ofta är fallet.
  • Be om hjälp. Ensam är inte stark. Själv är inte bäste dräng. Tillsammans är starkare. Samma sak här. De flesta jag känner tycker mycket om att ge och att hjälpa andra. För att vi människor ska kunna få hjälpa andra måste någon vilja bli hjälpt. Kanske är det du?

Så här gjorde jag

De saker jag själv har gjort för att skapa mig tid att göra det jag vill göra är så klart baserade på tipsen ovan. I mitt eget fall började det med att jag insåg att det inte bara handlade om brist på tid. Jag var trött. Jag arbetade mycket och sov inte tillräckligt. Jag hade inte heller den energi jag önskade. Det första jag gjorde var därför att jag satte upp ett par regler för mig själv:

  • Minst sju timmars sömn per natt
  • Vakna en timme innan barnen vaknar. I mitt fall cirka klockan 6.00. Ägna den timmen åt mig själv med meditation, fysisk träning och frukost i lugn och ro. Då blir det för mig en riktigt bra start på dagen jämfört med tidigare.
  • Boka inte bara möten som är 60 minuter långa. Varför ska ett möte alltid vara 60 minuter? Många av mina möten är idag 45 minuter. Då skapar jag mig ställtid för att förbereda mig för nästa möte och minskar stressen att hinna ställa om.
  • Kombinera nytta med nöje. För att få mer träning och rörelse på dagarna cyklar eller går jag till mina möten. Tidigare åkte jag ofta taxi. Nu får jag frisk luft, skonar miljön och ökar mina chanser att vakna fulladdad av energi.
  • Gör bara en sak i taget. Jag är man och jag kan inte göra två saker samtidigt. Så jag försöker inte ens göra det längre. På så sätt blir jag mer effektiv och mindre stressad.
  • Börja med det jobbigaste först. Idag gör jag det jobbigaste och svåraste jag ska göra under dagen först. Då har jag mest energi och det går därför snabbare och blir bättre resultat än om jag sparar det till sist på dagen.
  • Be om hjälp och delegera. Idag har jag svalt mitt ego och insett att jag varken kan eller vet bäst och mest. Därför ber jag om hjälp och delegerar. Och det ger mig mycket mer tid i mitt liv.
  • Gör allting som inte tar mer än två minuter direkt. Alla sysslor, så som att tömma diskmaskinen, gå ut med soporna mm gör jag alltid direkt. Då samlar jag inte alla dessa sysslor på hög vilket sparar mig tid och frigör energi samtidigt.

Det var några tips som jag hoppas kan hjälpa dig på vägen mot att skapa dig mer tid. Och kom ihåg. Bästa attityden till tid vinner. Har du också reflekterat över detta med svårigheterna med tiden och hur du förhåller dig till detta begrepp? Dela då gärna med dig om hur det är för just dig i vår Facebook-grupp Ett rikare liv.