Jag springer för att få ett rikare liv

2 februari, 2019

Löpning har blivit en stor och viktig del av mitt liv. Idag, den 2:a februari, är det löpningens dag och det fick mig att reflektera över min löpträning och vad den har för plats i mitt liv. Jag anser att löpning, eller konditionsträning, är en av nyckelfaktorerna till att bygga mig ett rikare liv.

Jag fick träffa en terapeut

Det hela började 2016. Jag hade nyligen genomgått en stor förändring i mitt liv och mådde väldigt dåligt psykiskt. Min dåvarande arbetsgivare ordnade så att jag fick träffa en terapeut och tillsammans med henne utforska varför jag mådde som jag gjorde.

Det visade sig att jag har svårt för att göra av med den stress jag bygger upp i kroppen. Den ligger kvar och sliter i mig under lång tid efter att den byggts upp. Just då var mitt arbete väldigt krävande och det gjorde att jag byggde upp enorma mängder stress i min kropp. Stress som aldrig lämnade mig.

Jag hade förhöjd risk för hjärt- och kärlsjukdomar

Terapeuten liknade det vid en katt som blir skrämd. När katten blir skrämd springer den tills den inte längre är uppe i varv. På samma sätt var det för mig. Jag var tvungen att springa av mig den stress jag byggde upp under en dag. Alternativet var att låta den fortsätta slita i mig tills jag skulle drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Det var ett enkelt val att göra för mig. Jag valde löpning.

Dagen efter köpte jag ett par billiga löparskor och började jogga. Jag fick börja med att varva gång och löpning, och så fortsatte det i ett par veckor. Efter kanske 6-8 veckor lyckades jag springa en runda på ca 4 km i långsamt tempo utan att stanna. Det var en stor seger!

Idag springer jag långt, med mål att leva ett rikt liv

Idag springer jag ca 3-4 mil i veckan och ställer upp i en hel del motionslopp på allt från 5 kilometer och ända upp till maraton. Varför gör jag det då? Vad är det som driver mig att fortsätta med min löpning? Det har inte alltid varit så. När jag var yngre avskydde jag att springa och gjorde allt jag kunde för att komma undan det på gymnastiklektionerna.

Idag har jag dels min stora motivation att jag inte vill drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Det får mig att fortsätta med min löpning. Och det är inte den enda anledningen.

Jag vill leva ett långt och härligt liv och jag har som målsättning att ha många bra år i slutet av mitt liv. Jag vill kunna vara aktiv länge och inte drabbas av en massa ålderskrämpor. Och om det är så jag vill ha det så vet jag också att det är nu jag måste göra jobbet.

Det är resan mot målet som är det viktiga

Därför har jag bestämt mig för att springa 100 maratonlopp innan jag dör. Inte för att de loppen kommer göra någon större skillnad för mig. Däremot kommer träningen inför dessa loppen göra det. Jag räknar med att springa 3 maratonlopp om året och för att lyckas med det behöver jag hålla mig i form och träna kontinuerligt för att orka med den ansträngningen.

Boken Hjärnstark av Anders Hansen

En annan sak som bidrar till att jag lyckas hålla mig på banan, och som också gör att jag snabbt kommer tillbaka upp på hästen när jag väl trillar av (för alla trillar av ibland), är boken Hjärnstark av Anders Hansen. Den boken lärde mig om alla fördelarna med regelbunden löpning och jag upplever det som direkt svårt att inte konditionsträna efter att jag lyssnade på den.

Det som jag får ut av min löpning är dels den avstressande effekten. Andra härliga bieffekter är att jag upplever en klarhet i mina tankar när jag är ute och springer. Det är som att allt brus i hjärnan skingrar sig och jag lyckas hålla mitt fokus mer på det som är viktigt för mig. Jag löser problem när jag är ute och springer och jag kommer på nya spännande idéer att testa i min verksamhet.

Min vinnande formel

Likaväl behåller jag också den klarheten efter varje löprunda. Som bäst är den samma dag, främst de timmarna som är direkt efterföljande löpturen. Dagen efter finns en del av effekten kvar. Två dagar efter känner jag att det är dags att springa igen för att bibehålla mitt fokus.

Detta har visat sig vara en vinnande formel för mig. Jag vet inte om den skulle fungera för alla dock. Jag tror det är väldigt viktigt att hitta sitt eget ”varför”. Varför springer jag? Vad vill jag åstadkomma? Jag tror att det behöver vara större än viktminskning eller att bättra på konditionen. Konditionen går relativt fort att bygga upp, och kilona är lätta att bli av med om du samtidigt äter rätt. Så vad gör du när du väl har nått det resultatet? Jag tror du behöver ett mer långsiktigt mål att hänga upp det på. Ett livsmål.

Mitt mål är som sagt att ha många bra år i slutet av mitt liv. Dessutom vet jag att det fokus och den klarhet som kommer med löpningen kommer hjälpa till att göra mig rik. Rik på hälsa. Rik på glädje. Rik på energi. Rik på tid. Och rik på pengar.

Vad vill du ha för rikedomar i ditt liv?

Klicka in i vår Facebookgrupp och ta del av denna och en massa andra spännande diskussioner om vad rikedom är för något. Och om du vill veta mer om boken jag tipsade om och var du kan lyssna på den så kan du läsa mer om den här.

Hoppas jag har inspirerat dig till att snöra på dig löparskorna och ge dig ut på en runda nu.




Rikedomspodden #121: Engagemang 3 – Niklas, Pia &  Johan
Rikedomspodden #120: Engagemang 2 – Charlie, Pia och Cathrin
Rik – Rikare – Rikast