Den här artikeln kommer handla om positiv stress. Varför stress är livsnödvändigt och hur vi blandar ihop positiv och negativ stress. Gör medvetenheten om stress oss vitala och energisatta?

När jag googlar på ordet stress så får jag 726 000 000 träffar, de flesta av dessa artiklar handlar om negativ stress. Vilka sjukdomar som stress medför och hur svårt det är att komma tillbaka till full kapacitet efter en längre tid av stresspåslag.

Mina tankar kring stress

Jag själv är/var en högpresterande entreprenör som har fått mycket gjort, tyckt det varit vansinnigt härligt utmanande och haft roligt under tiden. Balansekonomi som är vårt utbildningsföretag byggde vi en handfull personer, på ren entusiasm och ”hur svårt kan det vara” mentalitet (vilket har varit mitt motto i många år). Jag påstår att vi lyckades väldigt bra, och jag är extremt tacksam och stolt över det. Så hur har stress påverkat mig till att lyckas och må bra?.

Autonoma och sympatista nervsystemet

Kortvarig stress aktiverar autonoma nervsystemet. Jag hade stor nytta av den kortvariga stressen som jag hade. Det har visar sig att kroppen reagerar annorlunda vid kortvarig och långvarig stress. Vid den kortvariga stressen utsöndras adrenalin och noradrenalin genom aktivering av det autonoma nervsystemet. När vi upplever något som viktigt eller bråttom så sätts kroppen i beredskap. Kroppen skickar ut energi till muskler, hjärna och till hjärtat, allt för att kunna hantera situationen. Olika hormonhalter ökar i kroppen och allt detta tillsammans gjorde mig extra vaken och alert, vilket fick mig att tänka och resonera snabbare och bli kvickare i reaktionerna.

Långvarig stress aktiverar sympatiska nervsystemet. Vid långvarig stress så triggas det sympatiska nervsystemet, vilket i sin tur sätter i sin tur igång processer i binjurarnas märg så att stresshormoner frigörs. Det gäller framförallt hormonerna adrenalin och noradrenalin. Vid långvarig stress så väljer kroppen att lägga energi till själva stressen och dess biverkningar i stället för energi till återuppbyggnad och återhämtning av kroppen. Detta gör kroppen skör på grund av immunförsvaret försvagas och du riskerar att bli sjuk.

Risksjukdomar vid långvarig stress

Hökt blodtryck, diabetes, viktuppgång, sömnsvårigheter, depression, m.m.

Det är med andra ord en ren fysisk skillnad på stress och stress. Den första tillfälliga typen av stress med kortvarig påverkan, och den andra med mer långvarig påverkan. Vad som från en början är en kortvarig stress som vi ofta uppfattar som positiv blir till negativ upplevelse är när halterna i blodet är höga över en längre tid. Kroppen liksom bränner ur sitt energiförråd och du tar inte tillvara återhämtning.

Stress är naturligt. På mammut-tiden var stress något som var livsavgörande. Vår förmåga att mobilisera kraft för att lösa problem och kunna agera när yttre fara uppstår var avgörande för att överleva överhuvudtaget. I dag har vi inte riktigt sådana problem, i alla fall inte här i Sverige, vi har mer av krav och förväntningar.

Skillnad mellan positiv och negativ stress

Hur kan kroppen skilja på positiv och negativ stress? Det kan den inte. Båda formerna av stresspåfrestning eller stress är skadligt över tid.

Detta var min fallgrop när jag fick ett stressrelaterat utmattningssymtom. Jag hade ju så himla kul, jag kände mig upprymd och kraftfull, saker och ting hände i en väldig fart. Stressade människor var de som hade tråkigt, var i kris eller hade fruktansvärt tråkigt i sina liv. Vilken myt! Vad jag inte kopplade ihop var när jag började uppleva trötthet, muskelvärk och dålig sömn, att det skulle ha något med att min kropp hade varit under stress över en lång tid att göra, kopplade jag inte ihop. Kan det varit okunskap eller förnekelse?

Återhämtning är medicinen

Detta kan ju inte vara någon nyhet för någon som jag ser det. Men det kan ändå vara svårt att faktiskt göra. Det kan ju vara stressande i sig. Kroppen behöver sova för att läka. Motionera för att få igång blodcirkulationen och sätta fart på andra hormoner i kroppen som frisätts vid motionen. Bra kosthållning är som att tanka bilen med rätt bränsle o.s.v. Att lyssna på kroppen utan att komma i drama eller bli ett offer för omständigheten är dock det allra viktigaste som jag ser det.

Stress är bra. Jag tror att stress är bra, ja t.o.m. livsnödvändigt. Det som utsöndras i kroppen som kortison vid normal stress hjälper oss att känna sig vakna och alerta. Jag tror också att det allra viktigaste är det förhållningssätt som du har till dig själv, din förmåga och grundvärden, som du skapat.

Tre år av undersökande.

För tre år sedan så fick jag min diagnos Parkinson med utmattningssyndrom och depression, så deprimerande :). När chocken och det första året hade gått så började min återhämtning, mitt liv fick mark under fötterna. Jag ställde mig på min mentala våg, och min kroppsliga våg och avläste något som jag inte gillade. Eftersom jag är en klok människa så tog jag feedback av resultatet i stället för att gå djupare i drama och martyrskap, det har aldrig bidragit med något bra.

Jag vägde för mycket, sov dåligt, var lättretlig, dåligt minne, håglös och orkeslös. Vad jag provade att göra och vara för att få nya resultat var att lära mig äta mer hälsosam mat (för mig) jag tog bort kött och en hel del mejeriprodukter. Jag reste till Indien på ett ställe som heter OWA, one world academy, där lärde jag mig meditera dvs, komma i mental och kroppslig lugn och medvetande. Jag åkte till Panningham i Skottland på en kurs för att förstå mer om mig själv och mina drivkrafter. Jag spenderade mycket tid med min dotter. Vi jobbade med att stärka relationen till hela vår familj generationer bakåt i tiden, ett slags läkande för själen. Jag fick en kris i mitt äktenskap som bidrog till att jag fick chans att autentiskt ta ställning för vad jag tycker är viktigt och vill ha i mitt liv. Och vi som par sätta upp en ny väg för oss tillsammans.

Idag

Jag känner mig lugn och närvarande, jag sover mycket bättre och vaknar tidigt på morgonen, pigg. Jag har omvärderat vad som är viktigt för mig. Jag är mer lyhörd för andra människor vilket stärker relationer och tillit. Jag väger 6 kg mindre. Jag känner mig mer säker trots all osäkerhet om framtiden. Jag har hittat en superkul träningsform. Jag har fått nya vänner. Ja, mitt liv har fått en ny mening och jag är lycklig och tacksam för det.

Så min tes blir att i medvetenhet är stress hälsosamt och vitalt.